Villakakelbontgastouderopvang

Pedagogisch Werkplan

 

Inleiding:

Mijn naam is Léanne Walraven (1969). Ik ben getrouwd met Robert (1965) en wij hebben samen drie kinderen, Iris (1999), Roos (2002) en Tom (2005).

 

Robert werkt als financieel manager bij verschillende bedrijven.

Iris heeft Ruimtelijke Ordening en Planologie gestudeert op de HBO in Rotterdam. Ze heeft nu een tussenjaar. Roos studeert Gezondheid en Leven aan de Vu in Amsterdam en Tom zit in vwo 4 op de RGO in Middelharnis.

 

  

Wij wonen in een hoekhuis in Middelharnis. Het huis heeft een aangebouwde serre waar we veel met de kinderen spelen. De serre sluit aan op de tuin. De tuin is geheel voorzien van een houten schutting met poort die op slot zit als de kinderen er zijn.

Naast het huis is een groot speelplein met verkeersplein waar we met de fietsjes en auto,s naar toe gaan, ernaast zit een speeltuin.

 

Vast bezoek:  Iris ( dochter) ze helpt vaak een handje mee

                      Marieke Gerhards (vriendin gastouder en moeder van een oppaskindje)

 

 

Relevante scholing / werkervaring

  • vmbo
  • Opleiding voor bloembindster, 8 jaar gewerkt in diverse bloemenzaken
  • D-reizen, intern opgeleid tot leidinggevende op de telefonische reserveringsafdeling.
  • Sinds 1999 zelf moeder
  • Vanaf 2000 gewerkt in een baby/kinderzaak
  • Sinds 2001 ervaring als gastouder. Toen nog zonder tussenkomst van een gastouderbureau.
  • Ik ben overblijfmoeder en klassenmoeder geweest en heb in de oudercommissie en medezeggenschapsraad gezeten.
  • Van 2009 tot 2011 eigenaar kinderkledingzaak
  • Kinderfeestjes organiseren
  • Sinds 2015 in het bezit van een Kinder- EHBO-diploma.
  • Sinds 2016 in het bezit van een diploma mbo-2 helpende zorg en welzijn.
  • Vanaf 2016 heb ik diverse certificaten en diploma,s behaald die belangrijk zijn voor mijn werk als gastouder.

 

 

 

 

Gastouderopvang is meer dan kinderen bezig houden en verzorgen. Het is een aanvulling op de opvoeding thuis. Een goede gastouderopvang is goed voor uw kind. Gastouderopvang Villa Kakelbont vindt het belangrijk om bij te dragen aan de ontwikkeling van uw kind. Ik doe dit in overleg met ouders en vanuit een uitgewerkte pedagogische visie.

 

Hierbij ga ik uit van de vier pedagogische basisdoelen van

Riksen Walraven: "vier basisdoelen"

1 Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid

2 Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties

3 Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van de sociale competenties

4 Kinderen gelegenheid bieden om zich normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken

  

Bieden van emotionele veiligheid, betrokkenheid en warmte

Ik probeer een open, warme sfeer te creëren waarin kinderen zich prettig en op hun gemak voelen. Ik neem de kinderen serieus. Ik laat merken dat ik het fijn vind dat hij/zij er is. Ik ben geïnteresseerd in wat een kind bezighoudt en stimuleer zijn of haar inbreng. Het geven van positieve aandacht, waardering en stimulans vind ik belangrijk. Ik ben er op attent dat ik alle kinderen zie en hoor. Waar nodig bied ik hulp, bescherming en steun.

 

Persoonlijke competenties / Zelfredzaamheid

Ik vind het belangrijk dat kinderen leren zelfredzaam te zijn. Ik leer kinderen van jongs af aan en spelenderwijs zichzelf te kunnen verzorgen, bijvoorbeeld aan- en uitkleden. De baby’s beginnen bijvoorbeeld met het uittrekken van de sokjes (iets dat je de meeste baby’s niet hoeft te leren ). De meeste peuters kunnen zichzelf uitkleden, maar met aankleden hebben de meesten nog hulp nodig. Een kind dat niet zelf wil eten, stimuleer ik door het brood in kleine stukjes aan te bieden en ze gedeeltelijk te helpen. Deze hulp wordt vervolgens steeds verder afgebouwd. Hoe ouder de kinderen hoe meer ik verwacht dat ze helpen met opruimen en zelf hun jas aan- en uit doen.

 

 

Bevorderen van positieve contacten tussen de kinderen

Samendoen en samenspelen is leuk en ondersteunt de ontwikkeling. Kinderen kijken naar elkaar, leren van- en met elkaar, stimuleren elkaar. Vanaf jonge leeftijd zoeken kinderen contact. Ik stimuleer onderling positief contact en samenspel. Ik richt de aandacht van kinderen op elkaar, schaf materialen aan die samenspel kan bevorderen, ik richten de ruimte zo in dat kinderen ongestoord kunnen spelen en doe activiteiten samen met ze. Waar nodig begeleid ik contacten tussen kinderen. Zo krijgen kinderen de kans van en met elkaar te leren.

 

Normen en Waarden

De cultuur van de samenleving eigen maken. Leren wat wel en niet mag. Samen delen, om de beurt, de ander geen pijn doen. Spelenderwijs de kinderen dit proberen bij te brengen. De kinderen kennis laten maken met grenzen.

 

 

Dagindeling ( globaal)

Tussen 07.30 en 09.00 uur

worden de kinderen over het algemeen gebracht. Sommige kindjes hebben even tijd nodig om om te schakelen van thuis naar Villa Kakelbont. Het ene kind zit graag even alleen, een ander vindt het juist fijn om te beginnen met spelen of samen iets doen. Ik pas me zoveel mogelijk aan aan wat een kind het prettigst vind. Als iedereen er is beginnen we de dag vaak met het lezen van boekjes.

 

Tot 09.30 uur

spelen de kinderen met het speelgoed dat op dat moment klaar staat. Ik laat ze zoveel mogelijk zelf spelen en stimuleer kindjes om te spelen door ze dingen te laten zien of eerst even mee te spelen.

 

Om 09.30 uur

krijgen de kinderen fruit en drinken. Ik vind het belangrijk dat de kinderen tijdens het eten en drinken even rustig gaan zitten. De kleinsten krijgen een fles of fruithap.

 

Tussen 10.00 en 11.30 uur

laat ik de kinderen vrij spelen of gaan we iets actiefs doen. Dat ligt een beetje aan de dag, het weer of welke kinderen er zijn.

 

Tussen 11.30 en 12.00 uur 

eet ik met de kinderen. Soms eten we allemaal tegelijk, soms in fases. Het ligt eraan hoeveel kindjes er geholpen moeten worden en hoe moe de kinderen zijn.

 

Tussen 13.00 en 15.00 uur

is er tijd voor rust. De kleinste kinderen slapen meestal tussen 13.00 en 15.00. De grotere kinderen die niet meer slapen laat ik vaak zelf aangeven wat ze willen. Sommige kindjes willen rustig zelf spelen, andere vinden het fijn om samen te lezen, een spelletje te doen of knutselen.

De baby's houden zoveel mogelijk hun eigen slaapritme aan

 

Om 15.00 uur

is iedereen weer wakker. We drinken samen en eten wat lekkers. Daarna gaan we bij mooi weer naar buiten, ondernemen we wat of gaan vrij spelen ( dit ligt ook weer aan de dag en welke kinderen er zijn ).

 

Tussen 17.00 en 18.00 uur

worden de meeste kinderen opgehaald. We ruimen samen op en soms eet een kindje bij ons een warme maaltijd.

 

 

Groepsgrootte/Planning

Als gastouder maak ik gebruik van een planningsschema waarin het aantal kinderen per dag wordt weergegeven. In deze planning houd ik rekening met de kaders van de wet. Volgens de Wet Kinderopvang mag ik maximaal 6 kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar opvangen in de woning, inclusief de eigen kinderen onder de 10 jaar. Ik mag niet meer dan 5 kinderen tegelijk opvangen, als deze kinderen allemaal jonger dan 4 jaar zijn. (dit is inclusief de eigen kinderen onder de 4 jaar). Ik ben gebonden aan een leeftijdsopbouw van de groep. Dat betekend dat ik niet meer dan 4 kinderen van 0 en 1 jaar tegelijk mag opvangen, waarvan maximaal 2 kinderen van 0 jaar.

 

 

Opvangplekken en Materialen

De kinderen spelen in de daarvoor speciaal ingerichte kamer, de woonkamer en de keuken ( dit alleen als ik erbij ben) Het speelgoed staat beneden in de  kasten. Dit zet ik klaar voor de kinderen die komen. De kinderen kunnen zelf kiezen waarmee ze willen spelen zoals Duplo, houten treinbaan, poppen, keukentje enz. 

Als de kinderen de leeftijd hebben om te knutselen of te  kleuren pak ik de benodigde materialen uit de kast die hiervoor is ingericht. U kunt hierbij denken aan potloden, kleurplaten, verfkwasten, waterverf, lijm, stof, houten plankjes en gekleurd papier. 

  

Ik maak buiten gebruik van een enkele wagen( met kinderwagenbak voor een baby) of duowagen. In de tuin  komt met ingang van voorjaar 2016 buitenspeelgoed.

 

Ik zorg in de woonkamer dat het behaaglijk is, dat de vloer schoon is en het voor het kind veilig is om te spelen (stopcontacten zijn afgedekt, kabels zijn weggewerkt). Er zijn trap hekjes geplaatst, zodat de kinderen niet zomaar naar boven kunnen.

 

 

Speelgoedaanbod

Voor elk kind heb ik verschillend speelgoed wat bij hun leeftijd past. Zoals: Poppen, puzzels, garage, keukentje, autootjes.

Meestal wordt er op de grond gespeeld en wordt er samen gespeeld. Ik stimuleer daarbij en begeleid het spelgedrag regelmatig en leef mij in, in de gedachten wereld van het kind. Het fantasiespel zoals het poppenspel.

Voor de baby’s staat er een box, schommelstoel en wipstoel.

 

Muziek en Televisie

In overleg met de ouders spreek ik af of het kind televisie mag kijken en wanneer. De programma's die dan gekeken worden zijn afgestemd op de leeftijd van het kind. Muziek daarentegen staat in huis veel aan. Veel kindermuziek op de radio en de cd.

 

Buiten zijn

Ik vind het belangrijk dat kinderen regelmatig buiten zijn. Ik streef er naar dat de kinderen ten minste één keer per dag buiten zijn. 

Er zijn fietsjes en er is een loopauto welke bij de leeftijd van het kind passen.

Tijdens het spelen ben ik constant aanwezig in de tuin om de kinderen in de gaten te houden en te begeleiden in het spelen. Ook ga ik regelmatig met de kinderen naar de speeltuin of gewoon lekker de natuur in.

 

Activiteiten

In ons vaste dagritme is regelmatig tijd voor activiteiten zoals:

  • Beweging
  • Muziek en zingen
  • Verkleden
  • Spelletjes
  • Vertellen
  • Voorlezen
  • Iets lekkers bakken
  • Tekenen
  • Boetseren
  • Schilderen / plakken

 

 Ook komen de volgende thema's aan bod

  • Boodschappen doen
  • Dierentuindieren
  • Eten en drinken
  • Huis
  • Ik-Lichaam-Familie
  • Kleding
  • Op straat
  • Speelgoed
  • Ziek zijn
  • Winter, Lente, Zomer en Herfst

Dan doen we spelletjes, liedjes, en maken we knutselwerkjes en dergelijke rond dit thema.

De kinderen mogen naar hartenlust hun creativiteit uiten en experimenteren. Ik maak geen voorbeelden die ze na moeten maken. Ik bied hen materialen aan en stimuleer hen om de mogelijkheden van de materialen te leren kennen.

De kinderen zijn uitvinders die telkens nieuwe dingen ontdekken.

 

Verschonen

Kinderen die een luier dragen worden bij mij minimaal drie keer per dag verschoond. Meestal gebeurt dit op vaste momenten van de dag. Is het nodig om een kind tussendoor te verschonen, dan gebeurt dit uiteraard.

 

Sanitair 

Beneden kunnen de kinderen naar het toilet. Ik kan de kinderen de zelfredzaamheid stimuleren. Met het oog op zindelijkheidstraining. En in het toilet kunnen ze hun handen wassen. Hiervoor is een opstapje aanwezig. Op deze manier kan ik de kinderen makkelijk helpen bij deze activiteit.

 

Zindelijkheidstraining

In overleg met de ouder bespreek ik hoe ik het beste de zindelijkheidstraining van het kind kan stimuleren. Vaak beginnen de ouders met de training en kan ik hierop aansluiten. Op deze manier is het voor het kind duidelijk. De aanpak verschild dan niet van thuis wat voor het kind prettig kan zijn. Er is een trappetje met wc-bril verkleiner aanwezig en des gewenst ook een potje. Ik ben van mening de zindelijkheidstraining laagdrempelig te houden bij het kind. Een positieve benadering werkt het beste. Ook belonen bij een goed resultaat kan goed werken. Niet pushen en de tijd nemen is een pre.

 

Voeding

Bij baby's (tot maximaal een jaar) volg ik zoveel mogelijk de aanwijzingen van de ouders over voeding van het kind. Zuigelingen krijgen afgekolfde moedermelk of flesvoeding. Als ouders aangeven dat hun kind hier aan toe is, geef ik ook een fruithapje, groentehap (tot een jaar), broodkorstjes etc. op een tijdstip dat ouders aangeven. Vanaf een jaar krijgen kinderen die een hele dag naar mij gaan fruit, een broodmaaltijd met zuivel, een tussendoortje en drinken.  Als een kind vanwege gezondheidsredenen  andere voeding moet krijgen dan hier beschikbaar is, wordt in overleg met de ouder naar een oplossing gezocht. Als er eenvoudig tegemoet gekomen kan worden aan de voedingseisen en dit geen meerkosten met zich meebrengt, kan ik dit realiseren. In andere (uitzonderlijke) gevallen mogen ouders/verzorgers de benodigde voeding zelf meebrengen. Voor zuigelingen die borstvoeding krijgen kunt u de moedermelk (eventueel ingevroren) meebrengen naar mij. 

 

Slapen

Ik volg instructies uit de notitie ‘veilig slapen’. Kinderen worden alleen na schriftelijke toestemming ingebakerd. Bij jonge kinderen volg ik het slaapritme van het kind. Kinderen vanaf ongeveer anderhalf jaar slapen over het algemeen nog maar één keer per dag. Zij gaan na het brood eten naar bed. 

De ´oudere´ kinderen rusten of blijven op. Bij het bepalen of een kind al dan niet gaat slapen of rusten, ga ik uit van de behoefte van het kind. Uiteraard overleg ik hierover met ouders. De kinderen slapen in een ledikant. 

Er staan geen spullen die tot een onveilige situatie kunnen lijden. In de slaapkamers zijn babyfoons/camera,s aanwezig zodat ik kan zien en horen wat het kindje doet.

 

 

Kleding

Om lekker te kunnen spelen is het prettig als de kinderen kleding aan hebben die vies mag worden. Voor kinderen die kruipen is een lange broek het fijnste. Ook kan er wel eens een ongelukje gebeuren. Ik vraag ouders daarom er voor te zorgen dat er reservekleding (in juiste maat en passend bij het seizoen) is.

 

 

Kijken en luisteren staan centraal 

Wilt uw kind zich bij ons prettig voelen en zich kunnen ontwikkelen, dan moet ik zijn behoeften kennen en hierop inspelen. Om dit maatwerk te kunnen realiseren, moet ik uw kind goed begrijpen.

Ik kijk en luister goed naar uw kind. Ik probeer te begrijpen wat kinderen mij niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk ‘vertellen’. Dit doe ik eigenlijk de hele dag door. Het is de basis van mijn pedagogisch aanbod: mijn pedagogisch handelen, de inrichting van de ruimte, de materialen, thema’s, de opzet van de activiteiten, structuur, ritme en verzorging. 
Dit geldt zowel richting individuele kinderen als de groep als geheel

 

Veiligheid

Ik doe zoveel mogelijk om ongelukken te voorkomen. De fysieke omgeving waar de kinderen verblijven is veilig en hygiënisch. Ook regels dragen bij aan deze fysieke veiligheid. Deze zijn vastgelegd in werkinstructies. 

Als gastouder heb ik de cursus Eerste Hulp Bij Ongelukken van kinderen gevolgd en herhaal deze elk jaar. De GGD inspecteert mijn locatie in opdracht van de gemeente.

Jaarlijks wordt bij ons door gastouderbureau Wikadie en mij een risico-inventarisatie en evaluatie uitgevoerd. Er worden eventuele risico’s op het gebied van veiligheid en hygiëne per vertrek in kaart gebracht. De acties of afspraken die hieruit voortvloeien worden verwerkt in een actieplan. Veel inspanningen zijn gericht op een fysiek veilige omgeving. Maar ik wil en kan kinderen niet overal tegen beschermen. Ontwikkelen betekent ook ruimte, de wereld mogen ontdekken, leren met vallen en opstaan. Kleine ongelukjes, zoals schrammen of builen, horen hierbij. 

Ik leer kinderen stap voor stap omgaan met situaties die zij spannend vinden, zoals van een glijbaan glijden, ergens vanaf springen, in een boom klimmen. Zo leren ze ook hun eigen grenzen kennen en verleggen.

  

 

Bieden van ritme en structuur

Structuur biedt een kind houvast. Een belangrijk houvast voor de kinderen zijn de vertrouwde gezichten om zich heen, van mij en de andere kinderen. 
Houvast komt ook terug in het ritme en programma van de ochtend, middag of dag, de regels en afspraken, rituelen en in de inrichting. De structuur die geboden wordt, hangt af van de situatie, het ontwikkelingsniveau van de kinderen en behoeften van de kinderen.

 

Respect hebben voor de autonomie van kinderen

Kinderen mogen eigen keuzes maken en ‘zelf doen’. Ik stimuleer ze actief om dingen zelf te proberen en respecteer de eigen ideeën en oplossingen van de kinderen. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde van kinderen. 

Ik vind kinderparticipatie belangrijk. Door kinderen actief te betrekken bij de inrichting, aankleding, materialen en activiteiten, kan ik beter inspelen op hun behoeftes. Zo wordt het echt hun opvang.

  

Bieden van brede uitdaging en plezier

Ik vind het belangrijk kinderen uit te dagen. Ik zorg ervoor dat het aanbod aansluit bij de beleving, niveau, interesse, ideeën en leefwereld van kinderen. Zo’n aanbod vergroot hun betrokkenheid en plezier bij activiteiten. Betrokkenheid is voorwaarde voor leren en ontwikkeling. Ik zorg ervoor dat in mijn aanbod alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen. Ik heb de kamer ingericht met gezellige en uitdagende speelhoeken waar kinderen ongestoord samen of in hun eentje kunnen spelen.  Natuurlijk doen we regelmatig allerlei activiteiten. Vaak doe ik dit aan de hand van een thema. Ik stimuleer kinderen om mee te doen. Sommigen hebben het nodig om hierbij even (letterlijk of figuurlijk) bij de hand genomen te worden. Ik vind het belangrijk dat de kinderen bij ons de kans krijgen om allerlei verschillende ervaringen op te doen om zich zo te kunnen ontwikkelen.  

 

Samenwerken met ouders en anderen uit de leefomgeving van de kinderen

Ik heb de zorg voor uw kind gedurende de periode dat uw kind naar Kinderopvang Villa Kakelbont komt. In deze zin delen we de verantwoordelijkheid voor zorg en begeleiding van uw kind. Het is belangrijk dat ik en ouders op de hoogte zijn van elkaars ideeën en methoden. De situatie thuis en de gastouderopvang hoeven niet tot in detail op elkaar zijn afgestemd, wel is het noodzakelijk dat er respect is voor elkaars opvattingen. Waar mogelijk stem ik met ouders af. Om een kind goed te kunnen verzorgen en begeleiden, moet ik op de hoogte zijn van de thuissituatie van het kind. Uiteraard voor zover dit van betekenis is voor de opvang. Andersom moet een ouder ook weten hoe de dag bij ons verlopen is, hoe een kind zich hier voelt, gedraagt etc. Regelmatige uitwisseling met ouders over het kind vind ik daarom belangrijk. Waar mogelijk stem ik af. Ik neem de tijd voor het koppelingsgesprek: dit gesprek is een kennismaking waarin de basis wordt gelegd voor verdere samenwerking. Natuurlijk is er tijdens breng- en haalcontacten gelegenheid om relevante informatie met mij uit te wisselen. 

 

 

Wennen van nieuwe kindjes

Tijdens het koppelingsgesprek spreek ik samen met de ouders af hoe de wen periode zal gaan. Vaak komt een kind eerst een paar uurtjes, als de ouder nog thuis is en makkelijk bereikbaar is wanneer het nog niet zo goed gaat. Meestal verloopt het wennen als vanzelf. Soms is er meer tijd nodig en maken we concrete afspraken over bijvoorbeeld afscheid nemen, tussendoor even bellen hoe het gaat, het aantal keren dat een kind per week komt. Wanneer een kind moeite heeft met wennen, en het komt bijvoorbeeld maar één keer per week, kan afgesproken worden dat het kind tijdelijk wat vaker en korter komt. Zodat het proces wat makkelijker verloopt. De wen uren dat een kind bij mij is worden altijd in rekening gebracht.

 

Signaleren en Meldcode Kindermishandeling

Zorgen over een kind

Bij Villa Kakelbont komen verschillende kinderen. Ik realiseer mij dat kinderen ieder hun eigen aard hebben en zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Kinderen verschillen van elkaar en dat is prima. Soms zie ik echter een ontwikkeling of gedrag waar ik me zorgen over maak. Bijvoorbeeld als een kind extreem gedrag vertoont (heel terug getrokken is, heel weinig praat, heel erg onhandig is).Of als een kind een terugval in de ontwikkeling laat zien die niet overgaat.

 

Ouders betrekken

Als ik me zorgen maak bespreek ik dit zo snel mogelijk met de ouders. Het is belangrijk om te checken of de ouders mijn zorgen herkennen. Samen denken we na over een eventuele reden voor het gedrag en mogelijke stappen. Voor zo'n gesprek wordt een aparte afspraak gemaakt.

 

Stappenplan

Als ik me zorgen maak, handel ik op basis van het signaleringsprotocol.

 

Meldcode kindermishandeling en huislijk geweld

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat ik me afvraag of een kind slachtoffer is van kindermishandeling of huiselijk geweld. In dit geval handel ik volgens onze meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld. Bij een vermoeden van mishandeling staan de belangen van het kind centraal. Als gastouder heb ik de verantwoordelijkheid om signalen van kinderen op te vangen en serieus te nemen.

 

 

.

 

 

Factoren voor een goede opvangomgeving

Naast mijn pedagogisch handelen zijn er nog een aantal zaken belangrijk voor een goede opvangomgeving en worden in dit gedeelte van het pedagogisch beleid beschreven

 

Wat het aller belangrijkste is van de samenwerking tussen de ouders en de

gastouder is het wederzijds vertrouwen. Ouders brengen hun kostbaarste bezit

bij ons onder en dan is vertrouwen essentieel. Voorafgaande aan de opvang vind

hier een kennismakingsgesprek plaats, hierin krijgen beide partijen de kans om te

kijken of het klikt. Beide moeten een goed gevoel hebben bij de kennismaking.

De ouders kunnen vragen stellen en ze krijgen het huis inclusief de slaapruimten

te zien, zodat ze alvast een beeld kunnen vormen.

 

 Wanneer de ouders kiezen voor doorgang van de opvang worden er afspraken

gemaakt, de ouders overleggen de benodigde informatie voor het opmaken van de

overeenkomst en ik als gastouder verzoek gastouderbureau om de overeenkomst voor opdracht op te maken.

 

 Er worden afspraken gemaakt betreft de wen periode en de opvang gaat van start.

Tijdens de opvang is een goede overdracht erg belangrijk, We maken samen afspraken hoe we elkaar op de hoogte houden ( via what,s app of de mail..

Tevens worden de veranderingen in de verzorging en het gedrag goed besproken, zodat er een zo goed mogelijke verzorging kan worden geboden.

Als een kind ziek is of hangerig, dan is het kind liefste thuis bij één van de ouders.

Wanneer het kind naar het Consultatiebureau is geweest en er prikjes zijn gegeven kunnen de kinderen er ook last van hebben, hier hebben we geen zetpillen voor de kinderen. Mochten de ouders willen dat er een zetpil aan het kind wordt gegeven, dan moeten ze hier een verklaring voor invullen en de zetpil zelf meegeven.

 

 

Communicatie / Contact met ouders en gastouderbureau

Er vindt natuurlijk een overdracht plaats bij elk haal- en brengmoment. Op deze momenten bespreek ik met de ouders hoe de dag verlopen is . Soms zijn er dingen die ik even met de ouders wil bespreken waar het kind zelf niet bij hoeft te zijn. In dat geval bel ik de ouders ‘s avonds even op.

 

Als ouders met vragen of opmerkingen komen ( feedback) luister ik heel goed naar wat ze zeggen, vat ik het verhaal samen en vraag ik door. Dit om een zo goed mogelijk  beeld te krijgen van wat de vraag is of wat er speelt bij de ouders.

1 of 2 keer per jaar is er ook een evaluatie gesprek met de ouders.

 

Als er wijzigingen zijn in het werkplan of er zijn andere aspecten die de ouders of het gastouderbureau moeten weten zet ik dit op de mail.

 

 

 

Huisregels

Deze huisregels gelden bovenop de overeenkomst van opdracht tussen ouders/verzorgers en gastouder, welke door beide partijen  ondertekend is. Alle vraagouders dienen van deze huisregels op de hoogte te zijn. Als er wijzigingen in de huisregels worden doorgevoerd, krijgt u hierover bericht.

 

Openingstijden Villa Kakelbont is geopend op maandag, dinsdag, en vrijdag van 7:30 – 18:00. Vakantie en vrije dagen worden in december/januari doorgegeven aan de vraagouders.

.

Halen en brengen mocht het voorkomen dat u het niet redt om op tijd te zijn door file of een vergadering, laat het even weten, dan is het in de meeste gevallen geen probleem.

Indien uw kind door iemand anders gehaald wordt, dient u dit van te voren door te geven.

Indien het niet van te voren is doorgegeven wordt er altijd eerst contact met u opgenomen voordat uw kind meegegeven wordt.

Is het nodig dat uw kindje op de opvang dag langer moet blijven, dan is het fijn als dit van te voren word overlegd. Om te kijken of dit ook in de planning past.

 

 

Gebruik van foto’s Villa kakelbont maakt onder andere gebruik van Facebook. Van te voren spreek ik met de ouders af of ik foto's mag plaatsen van uw kindje

Mocht u daar bezwaar tegen hebben kunt u dat aangeven. Dat is geen enkel probleem.

 

Vakanties en vrije dagen mijn vakanties worden in december/januari doorgegeven. Mijn vrije dagen een maand van te voren

 

Hygiëne en veiligheid uit hygiënisch oogpunt blijven schoenen bij ons zo veel mogelijk op de gang staan. Dit om de vloer zo schoon mogelijk te houden zodat er naar hartenlust gerold en gekropen kan worden.

Uw kind kan bij ons op blote voeten of slofjes/anti slip sokken (zelf meegeven) lopen.

 

Contact met ouders/ verzorgers dagelijks vindt er tijdens het brengen en halen van uw kind een overdracht van informatie plaats.

Indien u een gesprekje wilt met mij om even uitgebreider over uw kind te praten, dan kunt u dit bij mij aangeven en plannen we een afspraak.

Gedurende de opvang staat het altijd vrij even contact op te nemen om te vragen hoe het met uw kind gaat. Tijdens de opvang dag probeer ik u altijd op de hoogte te houden door middel van foto’s en whats- app berichtjes  Het kan natuurlijk voorkomen dat dit door drukte op de achtergrond raakt, schroom dan niet zelf te appen.

 

Wijzigingen structurele wijzigingen dienen één maand van te voren worden aangevraagd en er zal in de meeste gevallen ook een nieuw contract worden opgemaakt.

Incidentele wijzigingen in dagen en uren vallen onder het eerdere puntje van het huishoudelijk reglement.

En worden enkel veranderingen toegestaan indien de bezetting dit toelaat, dit vanwege de GGD regels met de bezetting van de kindjes.

 

Betalingsverplichting indien u uw betalingsverplichting niet nakomt, dat wil zeggen een betalingsachterstand heeft van één maand of meer, zal de opvang per direct gestopt worden. U blijft betalingsplicht houden over de openstaande facturen.

 

Opzeggen als u wilt opzeggen kunt u dat één maand van tevoren doen. Wanneer u het contract per direct wilt beëindigen bent u nog verplicht om één maand de afgesproken uren door te betalen.